Assalamulaikum

Alhamdulillah..setakat ni ana sihat…masih lagi dibekalkan akal dan ingatan yang baik.

Tanggal 25 Disember 2009….

Satu tarikh yang bersejarah buat diri ini.Hari yang penuh dengan dugaan.Tapi sebenarnya tak lah sebesar mane…

Hari ini…aku diuji lagi.Hatiku bergolak….buat pertama kali..

Ketika itu..aku bersama seorang sahabat...

Bermesyuarat mengenai satu program...

Aku melihat wajahnya....

Bersemangat...sedang diriku...buntu

Ustaz di hadapan kami..menegur..

Hai Asyraf..termenung nampak...

Ana cube mencari alasan..

Kertas2 yang ada di atas meja dibelek-belek...(kononnye tgh tgk kertas)…

Sebenarnya..hati ini pilu..

Kalau dulu..bukan wajah ini yang aku lihat...

Seorang ustazah yang sentiasa tertutup wajahnya...

Dan seorang lagi yang sentiasa tersenyum...






Dulu..

Abang Wan(sbb lhir awal sikit..) akan ada diseblahku...

Adik Ikram(lhir lmbt skit..heheh..) akan menemaniku..

Kak Khalilah dan Ummu akan banyak skali menyoal aku...

Itula ..inilah...macam2
Dulu...

Kak Husna dan Dik Nisya akan mengingatkanku....

Kini bukan lagi wajah itu yang aku lihat...

Adeq Qaiyum...

Muiz...

Syakirin...

Syahid

Entah di mane mereka...

Ape yang mereka lakukan....


Itulah yang aku lamunkan...termenung..sendirian

Sedang mereka berdua sibuk bermesyuarat…

Ustaz menyuruh aku...

Menelefon seorang muslimah..

Dia adalah temanku di Al-Khairiah...

Panggilan ku dijawab...

Aku bertanya tentang kehadirannya ke program yang kami rancangkan...

Namun..dia agak sibuk..ade program lain ketika itu...

Hmmm...dulu...

Kami bersama-sama berprogram...

Kini...masing2 dengan hala masing2..

Mungkin orang lain pun begitu...

Dengan hal masing2...

Sedar tak sedar..mereka sudah jauh berbincang..

Sedang ana sekali lagi sedang mengelamun...


Hari itu...ana sedih sekali...
Entah kenape...Allah A’lam

Hati ini mula mengingati saat2 kami bersama di alkhairiah...

Saat dimarahi oleh Ustazah...

Tika sedih..dan duka..

Segalanya..terpapar di minda...

Sedar tak sedar..segalanya sudah berakhir buat diriku..

Di alkhairiah(sedih tak terkate...ish3)


Selesai mesyuarat....

Sahabatku mengajakku...pulang...

Aku memintanya..membawaku ke rumah..

Seorang nenek...

Rumah yang banyak..memberi kenangan...

Aku melihat rumah itu...

Masih seperti dulu...

Aku memberi salam...

Mengetuk pintu yang bisa aku lakukan seperti dulu2...

Wajah seorang nenek...

Muncul...

Lantas..aku meminta kebenaran untuk masuk...

“Saya ambik barang jap ye wan….”

“Wan..”panggilan untuk seorang yang amat aku kagumi…

Sesudah itu…

Sahabatku…
Mahu menghantar aku ke rumah…

Di Paya Pulai..

Sedang dia tinggal di Kg.Tualang…

Aku segan untuk menyusahkannya…

“Aku kene cepat ambk lesenlah…klu tidak keje menumpang orang je la..”

Kateku pdnye..

“Koi akan tolong aok selagi mampu…”

”Ape yang penting bg aok..penting bg koi jgak...”

Jawabnye..ringkas...

Ye...itulah kata2 yang amat membakar jiwa !!!

Semangatku agak pulih..selepas...kesedihan...

Yang menyelebungi....


Sedang dalam perjlanan...

Aku melihat kelibatnya..

Memecut laju...

Kelajuan itu...

Mengingatkanku..

Kepada Abang Wan...

Dulu...dia akan menghantarku oulang ke runah...

Kami memakai jaket yang sama...

Hitam...

Dulu..

Kami ditemani Muiz..juga memakai jaket yang sama...

mindaSyabab...

Semuanya masih segar di ingatan...


Namun...bukan lagi Wan yang aku lihat....

Dihadapanku...


Aku semakin lemah...

Jiwaku...menangis...

Oh tidak !!!!

Akhirnya ...

Titisan2 jernih mengalir di wajahku...

Membuatkan aku sedar...

Wajahku yang selama ini gersang..

Kini subur kembali..

Dihujani air mata...

Yang jatuh...

Kerana sedihnya jiwa dan hati ini...

Mengingati sahabat2 ku...dulu.....

Satu penantian...

Yang..

Akhirnya....membuat

Aku

Menangis.

Kembali.....

Oh Indahnya.......

Apa yang dipanggil “ukhwah”...itu..


7 Comments

  1. ...mataku berkaca lagi...

    ReplyDelete
  2. Pertemuan dan perpisahan itu lumrah..

    ReplyDelete
  3. El-karaqi, Aq hadiahkan kat oak lagu langkah tercipta by unic, dgorla.-Cekalkan hati dan semangatmu-

    ReplyDelete
  4. bertemu dan berpisahlah kerana ALLAH.Lumrah kehidupan adanya pertemuan pertama dan perpisahan terakhir.ana harap anta tetap tabah dan teruskan la dengan perjuangan dakwah anta.mungkin anta tak dapat mengenali insan ini.ana hanya dapat menggunakan dengan nama samaran.ana berdoa"YA ALLAH ENGKAU PULIHLKANLAH SEMANGAT SAHABAT ANA INI AGAR DIA DAPAT LAGI BERJUANG DI JALANMU.KUATKANLAH JIWANYA AGAR DIA SENTIASA TABAH DENGAN DUGAANMU..AMIIN.

    ReplyDelete
  5. "duhai sahabat dengarkanlah bicara hatiku ini meskipun jarak memisahkan namun tiada nokhtah kasih.biarlah waktu menentukan nilai ukhuwah yang terjalin.teruskanlah perjuangan hingga ke titisan darah terakhir"

    ReplyDelete
  6. Hatiku hiba dan airmataku mengalir tatkala aku membaca warkah ini.semoga kite dapat berjumpa lagi dalam arena perjuangan dakwah.insyaallah

    ReplyDelete
  7. hidup lau xde prpisahan xde erti kerinduan..moga cinta anta pada sahabt2 anta mekar slma2nya..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen anda di sini

Powered by Blogger.