Assalamualaikum
Alhamdulillah, akhirnya ada juga sesuatu yang boleh dikongsikan di ruangan ini.
Selawat dan Salam ke atas Junjungan Tercinta Nabi Muhammad S.A.W.
Rugi kalau tidak diceritakan, zalim kalau tidak dikongsikan. Perkara-perkara penting dan signifikan dalam kehidupan, itulah yang dipanggil sebagai PENGALAMAN. Pengalaman2 yang wajar dikongsikan. Saya teringat satu kata2 sahabat saya :

Kita ini hidup bukan untuk memberi ilmu, tetapi berkongsi ilmu
Betul kata sahabat itu.
TANAM PADI, TUMBUH LALANG
malaysian_paddy
Satu peribahasa yang baru didengar, dan pertama kali juga mendengar tentang satu kupasan mengenai peribahasa yang amat kritikal. Sungguh, peribahasa Melayu mempunyai maksud tersirat yang amat tinggi.
Jadi , apa maksud TANAM PADI, TUMBUH LALANG.
Maksud peribahasa tersebut adalah usaha yang sia2. Namun itu hanyalah dari dimensi bahasa yang telah disempitkan radius pemahamnnya.
Jika dikira dari perspektif yang lebih luas, PADI itu telah diibaratkan sebagai KEHIDUPAN AKHIRAT dan LALANG itu adalah KEHIDUPAN DUNIA. Seikhlasnya, saya amat bersetuju dengan pembandingan itu. Padi yang amat diperlukan dan lalang pula sebaliknya.
Logiknya, jika kita tanam padi, pasti lalang juga akan tumbuh, tetapi, jika kita tanam lalang adakah padi akan tumbuh ? Sudah tentu tidak.
Begitulah perumpamaannya. Jika kita mengejar dunia , mungkin saja kita tidak mendapt akhirat, Namun jika kita mengejar akhirat dengan bertunggankan dunia, sudah tentu dunia juga akan mengikuti kita. :)

tuhfat elnafis 2011
Shift Yor Paradigm


3 Comments

Tinggalkan komen anda di sini

Powered by Blogger.