Assalamualaikum,

Alhamdulillah..

Selepas sekian lama, otak ni ni bersawang...aku akhirnya post satu entry...credit Nadzatul Syahira Halim.

Cube bygkan semasa kita berhadapan dgn Allah, berdoa kpdNya memohon sesuatu, pasti saat itu kita mengharapkan Allah memakbulkan doa kita serta-merta..

tp, Allah Maha Mengetahui...ade 3 golongan mnsia berdoa;

1)ade yg minta sesuatu teros dimakbulkan, maka bergembiralah mereka..

2)ade yg minta sesuatu, tp Allah beri sesuatu yg lain..

3)ade juga yg meminta sesuatu, tp setelah sekian lama masih belum dimakbulkan

pasti golongan yg ke-3 terkadang memikirkan Allah mengabaikan mereka, sdgkan Allah Maha Mengetahui, sedarkah mereka?? Allah pasti menjadikan sesuatu dgn hikmahNya tersendiri, yakinlah dgnNya, dgn janji2Nya, dgn bantuan2Nya..

terkadang, slps kita dah berusaha sama ade dlm hal pljran or dlm menentukan sesuatu keputusan, tp hasilnya agak kurang memuaskan, mudahnye kita kecewa, terkadang laju sahaja mulut menyalahkan ketentuan Ilahi, terkadang hingga mampu mencaci Allah (nauzubillah...), sedarkah kita hanya menunjukkan kebodohan diri sndr di hdpnNya?? kita hny hambaNya yg lemah n hina, yg Dia uji utk lihat tahap keSABARan kita..sedarkah kita semua??

Allah telah berfirman kpd para malaikat, " Aku ingin manjadikan seorang khalifah di bumi."

Malaikat berkata, " Mengapa Kau hendak jdkan khalifah di bumi itu org yg akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah pdhal kami sentiasa bertasbih dgn memuji Engkau?"

Allah berfirman lagi, " Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." --Al-Baqarah:30--

Allah juga berfirman dlm surah al-Ghafir: 60, " Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang yg sombong x mahu menyembahKu akan masuk neraka Jahannam dlm keadaan hina dina."

jelas dan nyata DALIL2 dr al-Quran membuktikan keagunganNya, dapat kita kaitkan di sini DOA n SABAR itu adlh penentu kebahagiaan hidup kita.. andai kita sudah berDOA dgn penuh keYAKINan, maka lambat atau cepat doa itu dimakbulkan tidak akan menjadi tanda persoalan dalam hati kita, kita akan sentiasa SABAR dlm ape jua keadaan..

HARAPAN

sejak azalinya, kita harus hanya mgharap kpdNya~ namun, hati itu rapuh,serapuh dahan pokok yg sudah hidup beratus2 tahun..terkadang ingin mengharap kepada manusia juga, terkadang mengharap sesuatu yg x bernyawa seperti diari, blog utk merasakan ape yg kita rasa. segala luahan hati terkadang ingin diZAHIRkan, ingin berkongsi..namun, terkadang apabila ingin bercerita,ade yg x ingin mendgr..maka saat itu baru kita kembali mengharap kpdNya..adil kah buatNya?

HARAPAN sgt akrab jalinannya dgn IMAN..maka, apa khabar iman kita hari ni? adakah makin meningkat, atau masih kekal di takuk yg sama ataupun semakin berkurang (harap2 x la ye...) ??

IMAN itu ada 70 cabang, dan setiap cabang itu ada lg pecahan2nya..maka, cube lah utk beramal dgn setiap satunya...

satu situasi, pd satu hari dtg sorg kawan dtg dgn penuh harapan n ingin meminta tlg kita, kita sbgai kawan pasti ingin tolong (andai benar kita sahabat sejati...)...die pun bercerita ape yg die nak kita tlg, tp saat itu, ape yg dia minta tu sgt susah utk ditunaikan, dlm lain kata kita x berkemampuan nak tunaikan, maka saat itu kita pasti mgharap DIA membantu kita kan...? saat ini jugalah kita patut bedah hati kita, tinggi manakah IMAN kita..setandingkah dgn ape yg ingin kita HARApkan pdNya...layakkah kita mengharap kpdNya andai kata saat itu IMAN kita hny sedikit?? tp, pernahkah kita terpikir, Allah mungkin x memandang IMAN kita saat itu. mungkin saat itu Allah ingin uji tahap keIKHLASan kita pula??

ketahuilah, IKHLAS juga salah satu cabang kpd IMAN~

muhasabahlah diri kita kawan2!! Allah Maha Adil


Leave a Reply

Tinggalkan komen anda di sini

Powered by Blogger.