Assalamualaikum..

Alhamdulillah, masih diberi peluang untuk berkongsi rasa, cerita..dan sekuarang-kurangnya apa yang kita kongsikan dapat mencetuskan satu keinginan untuk menganjak paradigma sebagai seorang abdun hurrun (hamba yg merdeka)..

Entri ini dinukil untuk para pelawat yang sudahpun mengenali empunya diri...namun...

2005

Langkah pertamaku di Tanah Waqafan el-Khairiah.Segalanya baru buat diriku..yang pada waktu itu boleh saja digelar sebagai seorang budak bandar.Khairiah merupakan satu kondisi yang amat asing bagiku.Setiap wajah yang aku perhatikan..semuanya baik dan seolah-olah wujudnya sinar keimanan di raut muka mereka.Guru-guru yang amat berbeza.Persekitaran yang serba baru.Tahun ini, aku mula mengetahui hadis dan ilmu-ilmu agama yang lain.Aku agak terkagum dengan bekas-bekas pelajar al-Mukmin.Mereka semua kelihatan hebat dan berilmu.Bahkan, sahabat sekelasku juga ramai yang merantau dari sekolah itu.Seolah-olah ada kesinambungan antara al-mukmin dan al-khairiah.Mereka bermula dengan ilmu..sedang aku bermula dengan sifar.Akalku dikosongkan, hadir ke madrasah ilmu untuk mencari bekal buat hidup di hari muka.Hadir sebagai seorang pelajar baru.Di sini...aku tidak mempunyai abang, kakak..mahupun adik.Tiada saudara yang menjadi teman kembara ilmu.Keseorangan.Namun, keseoranganlah yang mendekatkan diriku dengan ar-Rafiqul a'la..

2006

Alhamdulillah.Diterima masuk ke kelas 2 Bukhori.Kelas yang memang aku hajati sejak dari tingkatan 1.Persepsiku jelas, kelas ini pasti akan mendorongku untuk belajar dan belajar.Tahun ini juga aku terlibat dengan Raudhah.Raudhah...yang mengajarku erti muamalah dan macam-macam perkara yang membina diri..(mcm2 ada..).Sebetulnya, aku bersyukur..jika ditanya apa tahun yang terbaik buat diriku..pasti 2006 adalah jawapannya.Tahun ini juga aku merasai nikmat berjuang..merasai hasilnya di dunia....


Leave a Reply

Tinggalkan komen anda di sini

Powered by Blogger.